Voltride Blog

Az EU-s országok elektromos rollerekre vonatkozó szabályainak áttekintése

Egyértelművé tesszük, hogy ihat-e sört, ha vezet, vagy parkolhat-e elektromos rollerével a járdán.

max_blinker_article_EU_legislativa_image_001

 

Az elektromosroller-tulajdonosok túlnyomó többsége megerősíti, hogy az elektromos roller nagyon gyorsan szerves részévé válik a mindennapi közlekedésüknek. Nos, bármennyire is izgulnak egyesek miattuk, mások számára nem feltétlenül okoz örömet. Főleg, ha a rollerezők felelőtlenül vezetnek és veszélyeztetik a környezetükben a forgalmat vagy a gyalogosokat.

Az elektromos rollerek népszerűségének növekedésével párhuzamosan nő a kockázata a felelőtlen vezetők által okozott baleseteknek is. Ezért is léptetnek életbe az egyes országok az elektromos rollerekre vonatkozó szabályokat, amelyek egyértelműen meghatározzák, hogy ezen eszközök milyen feltételek mellett használhatók. A rossz hír az, hogy minden ország másként vagy egyáltalán nem rögzíti az ilyen jellegű törvényeket.

Akár nyaralni megy, akár munkába, esetleg egy másik országba költözik, biztosan nem szeretne pénzbírságot kapni azért, mert nem megfelelően közlekedik elektromos rollerével. Ezért készítettünk Önnek egy válogatást az egyes európai államokra vonatkozó legalapvetőbb szabályokról.

A cikkben szereplő feltételek és szabályok 2023 januárjában voltak érvényesek. A jelenlegi törvények tehát az egyes országokban eltérőek lehetnek.

 

Egyáltalán legálisak az elektromos rollerek?

Még mielőtt bekapcsolná elektromos rollerét és útra kelne, győződjön meg arról, hogy egyáltalán jogosult-e a használatára.

Bár a legtöbb államban megengedett az elektromos rollerek vezetése, vannak kivételek. Ha a rendőrség megállítja Önt egy közúton, például Írországban vagy Nagy-Britanniában, készüljön fel súlyos, akár 350 eurós pénzbírságra.

Ezzel ellentétben, Albániában, Hollandiában, Litvániában vagy Magyarországon nincsenek konkrét szabályok. Azonban mindig jobban tesszük, ha vezetés előtt felveszünk egy sisakot, és a lehető legnagyobb mértékű gondossággal és a klasszikus közúti közlekedés szabályai szerint vezetünk.

 

Hány éves kortól vezethetek elektromos rollert?

Az egyes országok közötti különbségek abban a kérdésben is kiütköznek, hogy a vezetők milyen kortól használhatják az elektromos rollereket. A korhatár meglehetősen nagy mértékben eltér, 10 és 18 év között. Nézzük meg ezt részletesebben.

Észtországban és Lengyelországban 10 éves kortól idősebb kísérő nélkül is lehet elektromos rollert vezetni, azonban a 18 éves kor betöltéséig kerékpáros jogosítvánnyal kell rendelkezni. Ugyanez vonatkozik a tízévesekre is Ausztriában, ahol kerékpáros jogosítvány nélkül a vezetés csak tizenkét éves kortól engedélyezett

.

A tizenkét évesek legálisan közlekedhetnek elektromos rollerrel Franciaországban és Horvátországban. Luxemburgban ehhez egy évvel idősebbnek kell lenni.

Az európai országokban a leggyakoribb korhatár a 14 év, amelyet Bulgáriában, Cipruson, Lettországban, Németországban, Romániában, Szlovéniában és Olaszországban vezettek be.

Dániában és Szlovákiában a határt a 15. életévre teszik. Szlovákia esetében azonban ez a korlátozás csak akkor érvényes, ha a rollerrel közúton közlekedünk. Más jellegű utakra nincs korlátozás. Belgiumban, Spanyolországban és Máltán senkinek nem lesz gondja a vezetéssel tizenhat éves kortól.

A legszigorúbb korhatár Portugáliában érvényes, ahol a vezetőknek meg kell várniuk, amíg betöltik a 18. életévüket.

 

Melyek egy elektromos roller kötelező felszerelései?

Az európai országokban eltérően megfogalmazott törvények nem adnak egyértelmű választ a kötelező felszerelések kérdésére. Míg Portugáliában nincs ratifikálva a törvény, addig Németországban okmányokkal és rendszámmal kell vezetni. A kötelező felszerelés elemeinek egyértelművé tétele érdekében országonként összefoglaltuk azokat:

Görögországban és Horvátországban rossz látási viszonyok esetén bukósisak és fényvisszaverő mellény viselése kötelező.

Észtországban kötelező a bukósisak viselése, de csak 16 éves korig. Luxemburgban első és hátsó lámpával kell rendelkezni, de a világítás nincs specifikálva. Ilyen világításta sisak viselésével együtt 18 éves korig Szlovéniában kötelező.

A fehér első lámpa, a hátsó piros lámpa és a fényvisszaverő elemek, valamint a fékek kötelező tartozékai a rollernek Csehországban, Dániában, Lettországban és Ausztriában.

Ugyanezen feltételek, továbbá egy kürt megléte szükséges Belgiumban, Cipruson, Finnországban, Franciaországban és Svédországban.

 

max_blinker_article_EU_legislativa_image_002

 

A kötelező felszerelés még szigorúbb szabályozására kell felkészülni Bulgáriában, Romániában és Spanyolországban, ahol a fent említetteken kívül féklámpával is kell rendelkeznie a rollernek. Az olyan városokban, mint Barcelona, Alicante vagy Benidorm, rollerbiztosításra is szüksége lesz. Olaszországban minden egyéb lámpa mellett az irányjelzők is kötelezőek.

Máltán az elektromos rollerek tulajdonosainak kötelező biztosítással, rendszámmal és sikeres KRESZ-vizsgával kell rendelkezniük a bukósisak, az első és hátsó lámpák és a kürt mellett.

Németországban a rollert fel kell szerelni fékekkel, első és hátsó lámpákkal, valamint oldalsó fényvisszaverőkkel, de ezen felül olyan dokumentumokat is magánál kell tartania, mint például a roller tanúsítványa és használati útmutatója. Mindezek mellett kötelező biztosítási papírral is rendelkeznie kell a rollerről.

Új kötelező biztosítási szabályok elektromos rollerekre az EU-ban

Az Európai Parlament elfogadott egy új irányelvet, amely arra kötelezi az Európai Unió tagállamait, hogy léptessék hatályba a 2024. január 1-jei jogszabályt az elektromos rollerek kötelező biztosításáról. Ez azokra a modellekre vonatkozik, amelyek maximális sebessége meghaladja a 25 km/h-t, illetve amelyek tömege a 25 kg-ot, és sebessége a 14 km/h-t meghaladja.

 

Közlekedhetek az elektromos rolleremmel a járdán?

Európa számos nagyvárosában egyre nagyobb problémát jelent az, hogy a rollerek nagy csoportokban vagy veszélyes sebességgel közlekednek a járdákon és a sétálóövezetekben. Emiatt nemcsak országonként eltérőek a törvények, hanem még olyan esetek is előfordulnak, amikor a járdán való közlekedést is helyi rendeletek szabályozzák.

 

max_blinker_article_EU_legislativa_image_003

 

Tehát mely országokban megengedett a járdán való közlekedés és melyekben tilos? Az alábbi listából megtudhatja:

A járdán való közlekedés nincs korlátozva: Észtország, Luxemburg

Korlátozott a járdán való közlekedés:

  • Ciprus (csak a város terein és maximum 10 km/h-val)
  • Finnország (maximum 6 km/h)
  • Görögország (maximum 6 km/h)
  • Horvátország (járdán csak ott, ahol nincs kerékpárút)
  • Lettország (maximum 6 km/h)
  • Málta (maximum 10 km/h)
  • Lengyelország (csak ahol nem lehet más útvonalat választani és maximum 6 km/h-val)
  • Szlovákia (a sebességet a gyalogosokhoz kell igazítani)

 

Tilos a járdán való közlekedés:

  • Belgium (csak a kijelölt gyalogos zónákban megengedett és maximum 6 km/h-val)
  • Bulgária
  • Csehország
  • Dánia
  • Franciaország
  • Németország (csak a kijelölt helyeken megengedett)
  • Portugália
  • Ausztria (csak gyalogos zónákban megengedett, sétatempóban)
  • Románia
  • Szlovénia (csak gyalogos zónákban megengedett és maximum 6 km/h-val)
  • Spanyolország
  • Svédország
  • Olaszország

 

Egedélyezett a parkolás a járdán:

  • Belgium (csak a kijelölt területeken engedélyezett)
  • Észtország (a gyalogosok számára legalább 1,5 m szabad térnek kell lennie)
  • Franciaország
  • Málta (a roller nem akadályozhatja a gyalogosokat)
  • Németország (a roller nem akadályozhatja a gyalogosokat)
  • Lengyelország (csak megjelölt területeken és járdákon megengedett, ahol a gyalogosok számára legalább 1,5 m szabad hely marad)
  • Ausztria (a gyalogosok számára legalább 2,5 m szabad térnek kell lennie)
  • Szlovákia (úgy parkolja le rollerét, hogy ne akadályozza a gyalogosokat)
  • Spanyolország (csak a kijelölt területeken engedélyezett)

 

Svédországban és Olaszországban tilos elektromos rollerrel a járdán parkolni. Más országokban ezt a kérdést nem tárgyalják a jogszabályok. Azonban mielőtt parkolnánk vagy vezetnénk a járdán, érdemes mindig ellenőrizni, hogy ezt a pontot a városi rendeletek vagy előírások nem szabályozzák-e.

 

Mekkora a rollerek maximálisan engedélyezett sebessége és teljesítménye?

A megengedett legnagyobb sebesség törvénybe iktatása is hozzájárul a rollerezők, valamint az úton közlekedők biztonságához. Egyes esetekben az országok elkezdték korlátozni az elektromos rollerek teljesítményét. Hogyan néz ki ez a gyakorlatban?

  • Belgium: csak kerékpárutakon és közutak szélén, maximum 25 km/h
  • Bulgária: autóbuszsávokban és 50 km/h sebességkorlátozású közúton maximum 25 km/h-val lehet haladni
  • Ciprus: kerékpárúton és legfeljebb 30 km/h sebességkorlátozású közúton maximum 20 km/h-val lehet haladni
  • Csehország: csak kerékpárúton és közutak szélén, maximum 25 km/h-val és 1 kW teljesítményig
  • Dánia: maximum 20 km/h
  • Észtország: maximum 25 km/h
  • Finnnország: közutakon és kerékpárutakon maximum 25 km/h-val és 1 kW-ig (Helsinkiben csak 15 km/h-val és az éjszakai vezetés tilos)
  • Franciaország: városon kívül is maximum 25 km/h, de csak zöldsávon - jelzett kerékpárutakon
  • Görögország: közutak szélén maximum 25 km/h
  • Horvátország: kerékpárutakon maximum 25 km/h-val és 600W teljesítményig
  • Lettország: maximum 25 km/h, de csak az 50 km/h sebességkorlátozású utakon és azokban a buszsávokban, ahol lehet kerékpárral közlekedni
  • Luxemburg: közutakon maximum 25 km/h
  • Málta: kerékpárúton maximum 10 km/h, közúton maximum 20 km/h
  • Németország : csak kerékpárutakon, maximum 20 km/h sebességgel és legfeljebb 500 W teljesítménnyel
  • Lengyelország : kerékpárúton és 30 km/h sebességkorlátozású utak szélén maximum 20 km/h-val lehet haladni
  • Portugália: kerékpárúton és városi utakon maximum 25 km/h-val lehet haladni
  • Ausztria: csak kerékpárutakon, maximum 25 km/h sebességgel és legfeljebb 600 W teljesítménnyel
  • Románia: kerékpárutakon és 50 km/h sebességkorlátozású utak szélén maximum 25 km/h-val lehet haladni
  • Szlovénia: kerékpárúton és 50 km/h sebességkorlátozású utak szélén maximum 25 km/h-val lehet haladni
  • Svédország: maximum 20 km/h sebességgel és legfeljebb 250 W teljesítménnyel
  • Olaszország: csak kerékpárúton és városon kívül, maximum 20 km/h sebességgel és 500W teljesítményig

 

Habár Spanyolországban nincs sebességkorlátozás, elektromos rollerét ott csak közutakon vezetheti.

Más országokban nincs szabályozás a megengedett legnagyobb sebességre vagy teljesítményre vonatkozóan.

 

Vezethetem a rolleremet alkoholos befolyásoltság alatt?

 

max_blinker_article_EU_legislativa_image_004

 

Ez a kérdés minden bizonnyal sok olyan rollerezőt érdekel, aki azt tervezi, hogy megáll egy sörre vagy egy pohár borra egy hétvégi körút során, vagy munkából hazafelé. Amint azt valószínűleg sejti, országonként változik, hogy felülhet-e a rollerre alkohollal a vérében. Mely országokban megengedett az alkoholos befolyásoltság alatti vezetés?

Legfeljebb 0,5 ezrelék: Belgium, Ciprus, Dánia, Franciaország, Lettország, Németország, Szlovákia (legfeljebb 0,48 ezrelék, de csak faluban vagy kerékpárúton), Szlovénia, Svédország és Olaszország

Ausztriában akár 0,8 ezrelékes véralkoholszinttel is roboghat.

Zéró tolerancia: Csehország, Észtország, Lengyelország, Portugália, Románia és Spanyolország

Más országokban az alkoholos befolyásoltság alatti rollerezést vagy nem szabályozza közvetlenül a törvény, vagy még csak előkészítés alatt áll az elfogadása. Ilyen például Svédország és Finnország.

Azonban, függetlenül attól, hogy a törvények előírják-e a józan vezetést, a sisakviselést, vagy a maximális sebességet, a Max Blinker egyetlen dolgot javasol: a biztonságnak mindig az első helyen kell állnia. Így, bár a jogszabályok ezt nem írják elő, mindig érdemes feltenni az alapvető védőfelszereléseket és biztonsági elemeket, és teljes figyelmünket a vezetésnek szentelni.

Blog kategóriák

Kosárhoz Ön által hozzáadva
Mennyiség
Összesen
0 termék van a kosaradban 0 termék van a kosaradban
Összesen (áfát tartalmazza)
Vásárlás folytatása